Popular Posts

Tuesday 24 April 2012

WHY MELAYU PERLU BERBISNES

hmmm...sjak akhir2 ni agak bz dgn berbagai komitmen keje..tp itu bkn penghalang utk ku terus menjalankan bisnes..wlupun sbuk dgn macam2 hal tp e2 bkn alasan utk ku tdk menjalankan bisnes..sb masa kita sndiri yg mengaturkannya, bkn kita diatur oleh masa..hendak 1000 daya..klu xhendak 1001 dalih..btoi dak?..hehehe..

Arini i nk berkongsi why kita sbg orang yg beragama Islam n berbangsa Melayu perlu menjalankan bisnes...

1. Perniagaan Digalakkan Oleh Islam.

Menjalankan perniagaan merupakan kegiatan yang mulia dan baik disisi Islam. Malahan, Rasulullah S.A.W pernah bersabda.
“9/10 daripada sumber kekayaan adalah dari hasil berniaga” – (HR Tarmizi)
2. Perniagaan Sunnah Rasulullah s.a.w

Perniagaan merupakan salah satu kerjaya dijalankan oleh Nabi kita sendiri.Nabi dari kecil lagi telah diasuh dgn perniagaan. Tapi sekarang ni dah terbalik...org bkn Islam (kaum Cina) yang mngikut sunnah Nabi mendidik anak2 diorg berniaga sjak kecil sdgkn org Melayu kita dididik sjak kecil utk makan gaji (termasuk aku la 2..:) )

3.Perniagaan Boleh Menguasai Ekonomi Negara

Seperti yang sedia maklum, 10 orang terkaya di dunia kebanyakannya menjalankan perniagaan. Sebagai contohnya, Robert Kuok yang terkenal dengan Raja Gula serta Ananda Krishnan juga mempunyai empayar perniagaan besar seperti Maxis dan Astro.
Dengan kekayaan, mereka juga dapat menyalurkan sumbangan kepada golongan sederhana dan miskin di negara ini. Tidakkah itu satu perbuatan yang mulia? Sesungguhnya tangan yg memberi itu lbih baik dr yg mnerima kan....



sooo..ape tunggu lagi..??? jom kita pakat2 wat bisnes supaya dapat tambah pahala dunia n akhirat..sape2 yg baru dok intai peluang utk berbisnes jgn malu2 contact sy bcoz i have 1 pluang bisnes dgn cara yg mudah n simple tp blh untung besar..x tumbuh xmelata klu xsungguh sy xkata tau...juz sms me..019-4224584(Imah)

No comments:

Post a Comment